Jeśli pracujesz w marketingu lub sprzedaży, prawdopodobnie spędzasz większość Swojego czasu na wymyślaniu pomysłów i strategii, aby przekonać ludzi do kupowania lub spróbowania Twoich produktów
Perswazja jest ważną umiejętnością, która może pomóc Ci szybko osiągnąć cele w biznesie, bądź też w życiu osobistym. Ale czy jest to sztuka, którą obdarowani są tylko reklamodawcy, sprzedawcy, czy politycy?
Po przeczytaniu książki Roberta Cialdi pod tytułem "Oddziaływanie: Psychologia perswazji", odkryłem, że oddziaływanie jest nauką. Dobrą wiadomością jest to, że nie trzeba być obdarzonym dobrym wyglądem lub wdziękiem, aby być skutecznym w oddziaływaniu lub przekonywaniu.
Jak możesz stać się lepszym w oddziaływaniu na ludzi? W swojej książce Robert omawia 6 następujących zasad odgrywających kluczową rolę w przekonywaniu lub wpływaniu na ludzi: wzajemności, niedostatku, sympatii, autorytetu, społecznego dowodu i zaangażowania/stanowczości..
Książka Cialdi oparta jest na wielu latach obserwacji i studiowania metod oddziaływania specjalistów do spraw sprzedaży, przywódców sekt i polityków. Według Cialdini, każda z tych zasad posiada możliwość stworzenia "autopilota" zgodności odpowiedzi od ludzi.
Jesteś gotowy poznać tajemnice przekonywania ludzi? Oto sześć "Metod oddziaływania", których możesz użyć, aby szybko osiągnąć swoje cele
Metoda Oddziaływania # 1 - Wzajemność
Zasada wzajemności oznacza, że gdy ktoś zrobi dla Ciebie coś dobrego lub coś Ci da, naturalną reakcją jest, że chcesz się odwdzięczyć. Nie ma znaczenia, czy dana przysługa jest chciana czy też nie. Odczuwamy dług wdzięczności wobec tej osoby. Zdarza się, że odwzajamnione przysługi mogą okazać się znacznie większe od otrzymanych
Jak stosować "Wzajemność" w Twojej firmie - Wręczanie prezentów potencjalnym klientom lub klientom jest skuteczną metodą na zjednanie ich przychylności i względów wobec Twojej firmy.
Prezenty nie muszą być drogie, niemniej powinny być użyteczne i postrzegane jako wartościowe. Jednym z najlepszych prezentów, które można podarować potencjalnym klientom lub klientom są markowe pendrive’y. Markowe pendrive’y USB mogą być spersonalizowane z umieszczonym logo Twojej firmy oraz wgranymi danymi: katalogiem produktów, prezentacjami lub filmami w celu zwiększenia wartości promocji.
Dodatkowo można również rozdawać przydatne treści edukacyjne w postaci e-książek, dokumentów i filmów. Rozdawanie treści jest bardzo skuteczne w pozyskiwaniu klientów.
Metoda Oddziaływania # 2 – Zaangażowanie i Stanowczość
Zasada ta opiera się na założeniu, iż ludzie lubią zachowywać się w sposób spójny. Po podjęciu decyzji lub zajęciu określonego stanowiska, będziemy działać i reagować w sposób zgodny z tym, co postanowiliśmy. Ponadto będziemy stanowczo uzasadniać i bronić naszych wcześniejszych decyzji.
Cała idea polega na tym, aby na początku ludzie uwierzyli w coś małego lub zrobili mały krok. Jak tylko się zaangażują są później bardziej skłonni wyrazić zgodę na większe zadania lub pomysły.
Ponadto, ludzie będą nawet próbować bronić swoich działań, nawet jeśli nie są one popularne, czy właściwe. Skuteczność tej metody jest większa, gdy umowa zostanie zawarta w obecności innych ludzi
Jak stosować tę zasadę w biznesie – Jest mało prawdopodobne, że większość ludzi kupi od Ciebie podczas pierwszego kontaktu lub pierwszego spotkania. Dlaczego? Ponieważ nie posiadają jeszcze wystarczających informacji lub danych o Tobie.
Ale jeśli zdołasz zaangażować ich do wypróbowania produktu lub usługi za darmo (darmowa próba lub bezpłatne próbki), to może ostatecznie zapłacą za Twoje produkty lub usługi. Inny sposób to przekonać ich do tańszej opcji, a następnie przekonać ich później do podniesienia standardu. Najważniejsze jest, aby na początku zaangażować ludzi do czegoś małego lub o niskim ryzyku.
Narzędzie wpływu społecznego # 3 - zasada społecznego dowodu słuszności
Mamy tendencję do naśladowania tego, co robią inni, zwłaszcza jeśli nie mamy wystarczającej ilości informacji i doświadczenia, aby działać niezależnie. Ta zasada wykorzystywana jest powszechnie przez rzeszę sprzedawców.
Jako przykład posłużyć nam może sytuacja, w której kluby próbują przyciągnąć na swoje imprezy jak najwięcej ludzi. Pamiętam, jak to w piątkowe wieczory jeździłem z przyjaciółmi po mieście, próbując znaleźć miejsce, gdzie możemy potańczyć. Bardzo często obserwowaliśmy długie kolejki przed klubem. Tym samym, spodziewaliśmy się tłumów i gorącej atmosfery w środku. Często jednak okazywało się, że bramkarze utrzymywali kolejkę na zewnątrz, tylko po to, aby wzbudzić pozory dobrej zabawy w środku.
Jak zastosować "regułę społecznego dowodu słuszności" w swojej firmie – Prezentowanie logo swoich obecnych klientów, oraz ich referencji na swojej stronie internetowej, jest doskonałym przykładem zastosowania tej reguły. Uzewnętrznia się ona również, kiedy powołujesz się na znane osobistości życia publicznego, które wyraziły poparcie dla Twoich produktów lub usług.
Narzędzie wpływu społecznego # 4 - zasada lubienia i sympatii
Ludzie są bardziej skłonni do kupowania i odpowiedzi w stosunku do osób, które lubią. Choć wydaje się to niesprawiedliwe, atrakcyjni ludzie zwykle są lepsi w przekonywaniu innych, niż przeciętnie wyglądające jednostki. Inne przykładowe czynniki, charakteryzujące tę metodę, jak i przekładające się na jej efektywność to: podobieństwo środowiskowe, dzielenie wspólnych zainteresowań, przyjazna i ciepła osobowość.
Jak zastosować "regułę lubienia i sympatii" w swojej firmie –można zwiększyć znacząco współczynnik sympatii, poprzez poprawę prezentacji wizerunku firmy oraz relacji z ludźmi:
Narzędzie wpływu społecznego # 5 - zasada autorytetu
Mamy większe zaufanie do autorytetów i jesteśmy bardziej skłonni spełnić ich prośby i żądania. Status taki uzyskać można m.in. poprzez zdobycie niektórych tytułów i kwalifikacji (lekarzy, profesorów, guru, mistrzów) lub za pośrednictwem lat treningu, w celu osiągnięcia statusu eksperta.
Jak zastosować "regułę autorytetu" w swojej firmie – można ustanowić status autorytetu dla siebie i firmy za pośrednictwem listów uwierzytelniających, referencji, licencji, certyfikatów, lat doświadczeń, nagród, itp
Narzędzie wpływu społecznego # 6 - zasada niedostępności
Jak zastosować "regułę niedostępności" w swojej firmie– Możesz zaoferować swoje produkty w ograniczonej ilości, limitowanej wersji lub określić termin obowiązywania promocji.
Zastosuj tych kilka zasad i usprawnij działalność swojej firmy od dziś!
Znasz inne techniki wpływu społecznego lub perswazji, którymi chciałbyś się podzielić?
Jeśli z powodzeniem udało Ci się zastosować jedną z nich, prosimy o podzielenie się doświadczeniami, komentując poniżej! :
these are amazingly simple yet powerfully effefective persuasion strategies. great post